Utvidet plattform på Wintersteiger kombisåmaskin

Fra fabrikken har disse maskinene en plattform til personale som ikke gir tilstrekkelig sikring ved fylling av Gandiboksene med gjødsel. På NIBIO Apelsvoll har de derfor, som et HMS tiltak, utvidet plattformen framover mot disse boksene slik at en har trygg grunn å stå på ved fylling av boksene.

IMG 1255
IMG 1255
IMG 1257
IMG 1258

Wintersteiger forsøkskombisåmaskin

Denne er det levert flere maskiner av både til NLR og NIBIO. Den første maskina kom til Norge i 2014. Introduksjon av forsøkskombisåmaskin har hevet kvaliteten på forsøkene i og med såmetoden blir den samme som de fleste praktikere bruker. I tillegg åpner den større muligheter for gjødslingsforsøk.

Samaskin Osaker

Øyjord spasersåmaskin

Dette er den maskinen det finnes desidert flest av i rådgivingsenhetene. Det er 33 eksemplarer av denne maskinen i bruk i Norge i dag. De første kom til Norge i 1978 og er produsert av Wintersteiger i Østerrike.

Halvorsrud 024

Ny motor til Øyjords såmaskin "Spasertype / Walking Type"?

Disse maskinene har etter hvert blitt omkring 40 år. På flere av maskinene har det vært behov for å bytte motor og flere står for tur.

Originalt er disse maskinene utstyrt med en 3 hk Briggs & Stratton motor. Se forhandlerliste her. Du kan også finne bruksanvisninger mv. på B&S hjemmeside.

Noen enheter som for eksempel NLR Øst på Hvam har erstattet B&S motoren med en Honda GX 160 motor. Motoren er grei å tilpasse til eksisterende opplegg på maskinen. Det er viktig å måle diameteren på akseltappen for å få riktig motor! Importør er Berema. Her finner du også prisene på motorene. Instruksjonsbok til Honda GX 160 finner du her!

NLR Trøndelag har byttet til en Briggs & Stratton 5,5 hk motor med betegnelsen INTEK I/C 206 på flere maskiner.

IMG 1677 NLR Trondelag
B&S motor hos NLR Trøndelag og Honda moter hos NLR Øst på Hvam.
IMG 2238
B&S motor hos NLR Trøndelag og Honda moter hos NLR Øst på Hvam.

Deler til Øyjord plot drill "Walking type" produsert av Wintersteiger

Olav Langmyr

Det er 33 eksemplarer av denne maskinen i bruk i Norge i dag. De første kom til Norge i 1978. Svakheten på maskinene er clutch og mellomaksel. Noen deler lar seg ikke skaffe i dag. Akselen slites i enden ved lager i clutch-hus og i spline til clutchplate.

Jeg fått laget 10 stk. mellomaksler i Norge. Den siste akselen fra Wintersteiger kostet over 7000,- kr. Vi kan selge våre ut fra FFU sitt delelager for kr. 1200,- + mva. Samme kvalitet.

Clutchplate - disk - trustlager kan også kjøpes direkte fra økonomideler som original Sachs del. http://www.okonomideler.no/ . Ca. ½ pris.

Vær nøye med sammensetning/montering og justering av delene da dette ofte er årsaken til at den havarerer. Spør meg gjerne om veiledning.